Topform 2013, status april 2013

Dagens data tirsdag den 30. april 2013
Morgenvægt: 75,5 kilo (samlet vægttab siden 27/12-2012 = 8,9 kilo)
Månedens motion: 114 km. løb og 216 km. mountainbike + lidt gåture mv. Følg min træning her
Målsætninger og baggrund for dette indlæg: Se her

———-

April måned har været en super god motionsmåned. Faktisk bedre end forventet. Jeg har løbet 114 km. og kørt 216 km. på min mountainbike fordelt på 19 træningsdage og 11 hviledage. I alt er det 330 km hvilket er 30 km. mere end det mål, jeg satte mig for en måned siden. Jeg har formået at øge min gennemsnitshastighed ved løb, så jeg nu hver gang er under 5 minutter pr. km. på de korte og mellemlange distancer på 5-15 km og min grundform er nu så meget forbedret, at jeg kan begynde at skære lidt ned på antal træningspas og bevæge mig ud på lidt længere distancer. Jeg løb i april en enkelt halvmarathon på 1.54.30, hvilket er en gennemsnitsfart på 5,25 minutter pr. km. Det kommer jeg til at forbedre væsentligt i maj 2013!

Jeg tror, at mit supplement med MTB kørsel, der typisk er hård intervaltræning, har været en medvirkende faktor til, at jeg har oplevet de forbedringer i mit løb, som jeg har. Og så det er jo bare fedt, når man er vild med at køre MTB! Se månedernes træningsmængde på billedet fra endomondo her (orange=MTB og grøn=løb):

Jeg må indrømme, at jeg ikke har været så standhaftig mht kost, som jeg har med motion her i april. Det er blevet til både ugentlige rundstykker, slik og chips i weekenden og rødvin både i weekenden og lejlighedsvis også til hverdag. Men det til trods er det lykkedes mig at nå under 76 kilo, som var det mål jeg satte den 1. april da jeg skrev sidst. Mit samlede vægttab er nu på 8,9 kilo siden tredje juledag 2012. Nu behøver jeg i princippet ikke smide flere kilo. Dem jeg har skal bare ommøbleres lidt på kroppen, så den sidste topmave kommer væk, og der kommer lidt muskler på i stedet. Det mener min hustru i hvert fald vil pynte 🙂

Målsætninger maj 2013
Årets store motionsmål er stadig Berlin Marathon i september på under fire timer, men delmål skal der til undervejs. Jeg skal i Kristi Himmelfartsferien bl.a. fire dage til Braunlage i Harzen, hvor jeg skal ned at køre downhill MTB sammen med de seks andre gutter fra Hummerlogen. YES – det bliver så fedt! Derudover skal jeg ud at udforske MTB området ved Blaabjerg Plantage noget mere. Jeg har nemlig et lille hus lige ved plantagen, som jeg er ved at sætte i stand og hvorfor så ikke udnytte, at jeg er 300 meter fra noget af Danmarks bedste MTB terræn, når jeg er derude i weekenden. Jeg forventer derfor, at jeg kommer til at cykle et par hundrede km. i maj.

Løbemæssigt vil jeg begynde at bevæge mig ud på lidt længere distancer. Mit mål er at løbe to halvmarathon i maj og min bedste tid skal ned under 1 time og 50 minutter. Samlet set er mit mål at løbe og cykle 350 km. i maj måned.

Hvad er dit mål for maj 2013? Og har du et stort mål i år?

Morgenvægt 30. april 2013

 

 

Topform 2013, status marts 2013

Dagens data mandag den 1. april 2013
Morgenvægt: 76,9 kilo (samlet vægttab siden 27/12-2012 = 7,5 kilo)
Månedens motion: 80,12 km. løb og 95,31 km. mountainbike + lidt gåture mv..
Målsætninger og baggrund for dette indlæg: Se her

———-

Så gik marts og jeg kan se tilbage på en måned, hvor meget på mange måder gik rigtig godt med mit projekt mad og motion. Sidst jeg skrev for tre uger siden satte jeg mig et mål for marts. Jeg ville under 77 kilo og motionere 300 km i marts måned. Desværre blev jeg ramt af en uges influenza, hvilket betød, at jeg ikke fik motioneret i over en uge og kun landede på 180 km. motion i alt i marts. Til gengæld kunne jeg her til morgen glæde mig over, at min vægt for første gang i flere år nu er under 77 kilo. Jeg viderefører mit mål om 300 km. motion til April og så piller jeg et kilo mere af vægten, så mit vægtmål for April bliver 76 kilo.

10 km. motion pr. dag lyder umiddelbart ikke af så meget. Men når det er hverdag og man kommer sent hjem fra job, har børn der skal puttes og 1-2 gange om ugen typisk også aftenmøder, kan det godt være lidt af en udfordring at finde tiden til det. Springer jeg en dag over, er det jo pludselig 20 km. der skal motioneres den næste dag!  Herunder kan du se mit motionsmønster for marts 2013. Jeg glæder mig til at vise dig tallene for april.

 

Og her et billede af vægten med de smukkeste tal jeg har set på den meget længe 🙂